Diagnoza zaburzeń neurozwojowych (m.in. ADHD zaburzenia ze spektrum autyzmu)
Diagnoza przeznaczona jest dla dzieci, których rozwój budzi niepokój rodziców lub opiekunów. Jeśli dziecko ma trudności w relacjach rówieśniczych, nauczyciele zgłaszają zaniepokojenie codziennym funkcjonowaniem ucznia lub przedszkolaka, dziecko prezentuje niepokojące objawy w zakresie rozwoju emocjonalnego, społecznego lub poznawczego zapraszamy do naszego Ośrodka w celu przeprowadzenia pełnej diagnozy we współpracy z lekarzem psychiatrą.
Diagnoza psychologiczno pedagogiczna trudności szkolnych
Przeprowadzenie takiej diagnozy ma na celu wyjaśnienie przyczyn trudności w uczeniu się lub zachowaniu, zbadanie deficytów poznawczych dziecka oraz jego mocnych stron. Badanie przeprowadzane jest z psychologiem i pedagogiem i kończy się wydaniem opinii na temat funkcjonowania poznawczego dziecka wraz ze wskazówkami do pracy w domu i w szkole.
Diagnoza małego dziecka
Celem jest wykrywanie wczesnych symptomów zaburzeń w rozwoju społeczno – komunikacyjnym u małych dzieci (0-3 roku życia). W obszarze diagnozy małego dziecka znajduje się zbieranie informacji koniecznych w procesie diagnozowania w kierunku ASD, co jest dokonywane poprzez:
- wywiad z rodzicami (bez udziału dziecka)
- obserwacje dziecka podczas zabawy z głównymi opiekunami oraz w kontakcie z psychologiem
- ocenę poziomu rozwoju w poszczególnych sferach
- obserwacje w placówce, np. żłobek, przedszkole (jeśli dziecko do takiej uczęszcza).
W procesie diagnostycznym małego dziecka bardzo ważna jest bezpośrednia obserwacja dziecka w kontakcie z głównymi opiekunami i w warunkach zbliżonych do tych, w którym zwykle dziecko spędza czas. Na funkcjonowanie dziecka bardzo duży wpływ mają jego związki emocjonalne oraz właściwości otoczenia, w którym spędza czas. Proponowane podejście do procesu diagnostycznego małego dziecka ma umożliwić ocenę, która daje jak najbardziej pełny obraz umiejętności, trudności oraz przebieg rozwoju oraz zmian funkcjonowania dziecka.
Działania w ramach diagnozy małego dziecka są skierowane do rodziców i opiekunów dzieci, które przejawiają wszelkie niepokojące sygnały w swoim funkcjonowaniu oraz dzieci z grupy ryzyka ASD:
- dzieci mające bliskich krewnych z rozpoznaniem autyzmu dziecięcego lub innych zaburzeń neurorozwojowych
- dzieci z opóźnionym rozwojem sensomotorycznym
- dzieci z obciążonym wywiadem z okresu płodowego i okołoporodowego
- dzieci urodzone przedwcześnie (wcześniaki).